120 років тому була зведена в Козятині перлина архітектури водонапірна вежа.
У 1904 році завершено будівництво за ескізами старшого архітектора служби колії Олександра Кобелєва(1860- 1942), підрядником-інженером Всеволодом Демченко (1875-1933) третя в Козятині водонапірна вежа, що збереглася до цього часу і розміщена біля вокзалу . З 1987 р. вона віднесена рішенням обласної ради до реєстру пам’яток архітектури 19 ст. і входить в охоронну зону пам’ятки архітектури вокзалу ст. Козятин.
Олександр Кобєлєв, як його сьогодні називають -партіарх архітектури Києва, займався у 28 років , як талановитий фахівець, будівництвом вокзалу на ст. Козятин за проєктом архітектора Валеріана Куликовського (1835-1910), а пізніше й водонапірної вежі, що загадково й мальовничо проглядається з перону Київського напрямку вокзалу.
Робота була важка, відповідальна і цікава. Саме тому
інженер Кобєлєв увесь цей час проживав в нашому на той час містечку
Київської губернії, Бердичівського повіту. Разом з розбудовою пасажирської станції зростали будинок для
начальника і службовців вокзалу,
двоповерхові житлові будинки. Крім головного приміщення для пасажирів, за його
планом тут зводять добудови паровозного
депо, двокласне залізничне училище у 1896 році, Свято- Вознесенську церкву (!895 р.), низку житлових будинків та інші
споруди. Роботи Олександра Кобелєва прості за
композицією, виразні, цікаві за силуетом і стримані. Тому що
забудовані на основі використання величезної
спадщини минулого.
Фото вежі та Водокачки Івана Захаровича Приходька (1885-1961) - інспектора південно- західної залізниці з Козятина. Початок 20 ст.
Дякуємо нащадкам подружжю Сергію та Людмилі, онукам Вірі , Ользі Приходькам, що поділилися з музеєм зображеннями.
Своїми роботами Кобелєв швидко завойовує почесне місце серед київських архітекторів і йому замовляють численні проєкти нових будівель, а саме: Київський політехнічний інститут, центральний телеграф, у співпраці з іншими архітекторами Державний банк ,а у 1934 році завершено за його проєктом та ще одного зодчого другий поверх банку. За його авторством зводять 6 павільйонів сільськогосподарської виставки у Києві в 1897 р., корпуси Комерційного інституту( сьогодні це Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова) , Комерційний банк та багато інших цікавих об’эктів в столиці України. Олександр Кобелєв , корифей української архітектури та містобудування, професор, був дійсним членом Академії будівництва і архітектури України та видав курс у шести томах "Загальна цивільна архітектура». Останній прихисток знайшов у Києві в 1942 році на Личаківському клдовищі.
Інформацію ми почерпнули із «Вісника Південно- Західних залізничних доріг»
за 1904 р. Споруджена вежа була з метою постачання
води пов’язаних між собою товарної та пасажирської
станцій і для потреб великої залізничної
колонії службовців.
Станція Козятин пропускає потяги у чотирьох
напрямках і лежить в низовині рівної місцевості та не багата ще за тих часів на
воду. Останнім часом чимало клопотів мали залізничники, тому що постачалася вода з виритих ставків ,так званої в народі
Водокачки , що поповнювалася з невеликої
річечки Гуйви. У спеку частіше вона майже пересихає і перетворюється у
невеличкий підземний струмок з мізерною кількістю води. .
У пошуках нового джерела постачання води
довелося брати її з річки Роставиця. В
резервуар нової вежі для потреб
залізничної інфраструктури закачувалося
за добу близько 150 000
відер води необхідної ще й для
пожежних , які мали наверху спостережний
пост для цієї служби.
Вежа потужна, побудована із контрасної цегли двох видів - білої і червоної, й має зовсім не громіздкий вигляд.
Будівництво вартувало на той час близько 30 000 руб.
В період визволення міста від фашистських окупантів в грудні 1943 р.,. верхня частина вежі була знесена танковим снарядом. Визволителям необхідно було знищити снайпера, який засів під прозорим куполом і розстрілював перехожих. ЇЇ відновили німецькі полонені і саме тоді вежу вдягли зверху задля безпеки у сталевий браслет.
Виконувач робіт Всеволод Демченко- виходець з дворянської
родини, мав можливість отримати і гідну
освіту. Після закінчення Київської гімназії
, отримав диплом в одному з кращих учбових закладів тих часів
, Інженерному інституті Олександра I . Працював над спорудженням Полтавсько-
Київської залізниці і по реконструкції та благоустрою київських вулиць. Й досі можна знайти
мостові облаштовані за
проєктом Всеволода Демченко-
це вул. Архітектора Городецького. Робота
по замощуванню вулиць у Києві зробила його досить заможним киянином. Інженер - будівничий брав участь у
громадському житті Києва, обирався гласним міської думи та був депутатом IV Державної Думи (1912-1917 рр.) . У 1917 році
підприємець і державний діяч Всеволод Демченко займав посаду тимчасового
комісара Тимчасового уряду. Під час першого
нападу більшовиків на Київ був жорстоко побитий у своєму будинку і ледь
уникнув розстрілу. За часів Української Держави працював в адміністрації гетьмана Павла Скоропадського. У 1917 році Всеволод Демченко був волостним комісаром Тимчасового уряду. За
радянської влади емігрував з країни. Помер 7 вересня 1933 року в Логастрело в Італії.
Підготувала директор КЗ «Музей
історії міста Козятин» Лілія Макаревич
Немає коментарів:
Дописати коментар