Тишкевич Януш Федорович (Janusz Tyszkiewicz Johojski) народився у
1590 році в родині магнатів Тишкевичів, що були власниками Бердичева та
навколишніх земель. Ці території у 1437 році князь Свидригайло
Ольгердович, Великий князь Руський (Київський), надав своєму підданому – васалу
Каленику Мишковичу гербу Леліва1, наміснику Путилівському та Звенигородському. На той час в Махнівці  близ  наших земель існували два  деренв'яні замки. Один  біля урвища річки Гилоп'яті, другий біля сучасної давньої церкви. Його син Тишко (Тимофій) Каленкович Мишкович вважається засновником роду
Тишкевичів (що означає нащадки Тишка). Тишкевичі отримали від короля польського
і великого князя литовського Сигизмунда II Августа у 1569 році титул графів
"на Логойську", яким користувались нащадки.
У 1621 році батько Януша Федір Тишкевич помирає. Януш отримує титул графа, наданий роду Тишкевичів ще польським і великим князем литовським Сигизмундом II Августом, успадковує Бердичів та навколишні землі і стає одним із найвпливовіших магнатів в Україні: з 27 магнатів Київського воєводства він був сьомим за кількістю дворів. Янушу належить чимало маєтків Житомирщини, зокрема, Слободище, Бердичів, Чортолісці, Рудники, Махнівка (нині селище Хмільницького району Вінницької області). Всього у його власності близько 120 населених пунктів. Лише Бердичівські і Махнівські маєтки мали площу біля 1 тис. квадратних кілометрів. Маючи такі значні земельні володіння Януш Тишкевич стає регулярним постачальником зерна в Європу.
Карта 1790 р. Брацлавського воєводства, частково Київського.
Януш активно заселяє свої землі, спустошені частими набігами татар, заохочуючи селян-переселенців звільненням від податків на тривалий час. Також він засновує нові містечка та поселення. Наприклад, ним засновано селище, нині відоме під назвою Червоне (Андрушівський район Житомирщини).
У 1626 році Януш Тишкевич стає житомирським старостою3.
Згодом він досягає найвищої владної посади регіонального рівня, обіймаючи з
1630 по 1649 рік посаду київського воєводи, на цьому посту він змінив
померлого родича Олександра Заславського.
Вже 2 березня 1634 року єпископ Київський Андрій Шолдрський
освячує наріжний камінь під будову нижнього костелу в ім'я Непорочного Зачаття
Пресвятої Діви Марії, Святого Михаїла Архангела, Святого Івана Хрестителя та
Святого Івана Євангеліста. В заході освячення приймає участь і засновник
монастиря Януш Тишкевич з дружиною Ядвігою.
22 липня 1642 року костел було відкрито та освячено. Йому
Тишкевич передає сімейну реліквію – старовинну ікону Божої Матері, що з
давніх-давен вважалася чудотворною. Її встановили в збудованому, заглибленому в
землю храмі, який дістав назву "дольного" (нижнього). На поклоніння
іконі з усіх частин Речі Посполитої сходилися безліч прочан.
Після повернення з неволі Януш стає ревним прибічником
католицизму (на відміну від батька, який був уніатом). Він надає матеріальну
підтримку багатьом католицьким чернечим орденам. Крім бердичівського костьолу
та конвенту, Януш Тишкевич побудував каплицю у Любліні, у Махнівці та Чуднові – монастирі бернардинів, у Любарі та Морохві
— монастирі домініканців, у Житомирі з 1634 по 1636 рік побудував костел
кармелітів. Найбільшою його увагою користувалися єзуїти. Ставши київським
воєводою, Януш закріпив становище єзуїтів у Києві, заснувавши єзуїтську
колегію, якій приділяв всіляку підтримку.
Януш був не лише ревним католиком, але й непримиренним ворогом запорозьких козаків та й взагалі усіх "хлопів". З початком Української національної революції 1648-1676 років проти Речі Посполитої Бердичівщина опиняється у вирі її подій: повстанці захоплюють маєтки, вбивають польську шляхту, спустошують католицькі храми.
В червні 1648 року козацькі загони полковника Максима Кривоноса та козаки Білоцерківського полку Івана Гирі, соратники Богдана Хмельницького, обложили містечко Махнівку (маєтність Тишкевича), в якому закрилися 500 шляхтичів із сім'ями і три хорогви 5 польських військ: дві – самого Януша Тишкевича, на чолі яких стояв ротмістр Стефан Лев, а одна – повітова Київського воєводства. Триває запеклий штурм. Та навіть підхід на підмогу Тишкевичу передових загонів 6-тисячного карального війська на чолі з магнатом Ієремією (Яремою) Вишневецьким не може переламати хід військових дій – після затяжних боїв українські повстанці отримують перемогу над польськими військами. А 18 липня 1648 року загони Максима Кривоноса штурмом беруть вже бердичівську фортецю і майже повністю її руйнують.Трохи по іншому інтерпритує події в "Літописі" Самійло Величко . Там він описує, що сам Вишневецький в цьому бою піддавався небезпеці, під ним Максимом Кривлоносом було вбито коня й козацький полковник ніби влучив в князя списом, тому йому довелось скинути з коней своїх драгунів, осідлати їх коні і продовжити бій. Польські джерела пишуть, що Ярема Вишневецьй подолав Кривоноса, вигнав його з містечка і той втік в поля неподалік в бік Козятина. Покидає свої маєтності і Януш Тишкевич та разом з польськими військами відступає на захід.
Карта Гійо́ма (Вільгельма) Левассе́ра де Бопла́на поч. 17 ст.
У вересні 1648 року Януш Тишкевич з 1200 власної кінноти у
складі багатотисячного польського війська бере участь у великій битві з
українським військом під проводом Богдана Хмельницького біля Пилявців (тепер
село Пилява Старосинявського району Хмельницької області). Тут, 11 вересня, він
з власної ініціативи, без належного узгодження з реґіментарями (керівниками)
польського війська, розпочинає бій за греблю через ріку Ікву, під час якого
виявляє свою нездатність як керівник. Після битви під Пилявцями, яка через
декілька днів закінчилась повним розгромом королівського війська, Тишкевич
втікає до Польщі.
Через більш як століття – у серпні 1759 року – ченці привозять забальзамоване тіло фундатора костелу Януша Тишкевича у Бердичів, де воно знаходить свій спочинок у нижній капличці (зараз ризниця) дольного храму костелу Босих Кармелітів, поряд зі склепами нащадків роду Тишкевичів. Та у 1926 році, після оголошення костелу Босих Кармелітів історико-культурним заповідником, тіло Януша Тишкевича зникає. Нині не зосталося жодного сліду від саркофагу та сімейних поховань засновника костелу, крім мармурової плити, що збереглася над входом до каплиці.
 
Джерела і література:
Dynastie i rodziny. Rodzina Tyszkiewicz herbu Leliwa:
http://genealog.home.pl/gd/szablony/rodzina.php?lang=pl&id=00139 






.jpg)



 
 
 
 
Немає коментарів:
Дописати коментар